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By Manuela

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Part 2

Part 1

Breloques à accrocher partout  – par Manuéla Jamet

www.descouleurspleinlesdoigts.wordpress.com

 

 

L'atelier que je vous propose aujourd'hui est un petit peu particulier : il ne s'agit pas de mener un projet de A à Z en suivant des consignes précises, mais plutôt d'explorer ensemble des pistes créatives, pour réaliser d'adorables breloques qui pourront donner à vos projets une touche personnelle unique.

 

 

PARTIE 1 : quelles fournitures utiliser ?

J'ai utilisé volontairement beaucoup de matières et techniques différentes, et aussi des éléments chinés au fil des ans : si l'une ou l'autre des fournitures vous manque, ne vous inquiétez pas. Essayez avec ce que vous avez chez vous, et complétez petit à petit votre matériel : je suis certaine que vos tiroirs sont remplis de petits trésors prêts à se transformer en breloques !!!

 

1 – Fouiller dans ses placards :

On peut utiliser par exemple :

  • des embellissements en bois

  • des formes découpées dans du Grungeboard (ou du carton épais – mais le Grungeboard est très résistant, et peut même être utilisé pour faire des bijoux).

  • Des petits objets en métal

  • Des boutons, clefs, vieilles pièces, etc : vous les trouverez dans les vide-greniers

Manuela’s Many Charms 

www.descouleurspleinlesdoigts.wordpress.com

 

Today’s workshop is a little bit different from usual; instead of following a set of instructions from A to Z to make a particular project, we will be exploring some creative techniques together for making some lovely decorative charms that you will be able to use to add a unique and personal touch to your other projects.

 

Part 1: What Supplies To Use?

 

I deliberately used a mixture of lots of different materials and techniques and I made good use of lots of interesting bits and pieces that I’ve picked up over the years. If you’re missing one or other of the supplies listed below then don’t worry; just work with whatever you have got and you should be able to put together some nice pieces. I’ll bet that your drawers and boxes of crafting supplies are stuffed with all sorts of little treasures ready to be transformed into decorations.

 

1. Rummage through your cupboards

Examples of things you could use;

  • Wooden embellishments

  • Shapes cut out of grungeboard (You could also use thick cardboard, but grungeboard is more flexible and hard-wearing and it can even be used to make jewellery)

  • Small metal objects

  • Buttons, keys, old coins etc. You can find lots of great stuff like this in flea markets or on bric-a-brac stalls

2 – Revisiter ou découvrir des techniques :

  • Encres et tampons : il vous faudra une encre tous supports, type StazOn ou Archival

  • Peintures acryliques : les métallisées permettent de très beaux effets

  • Poudres à embosser : fines, ou UTEE – métallisées ou colorées

  • Pâtes de structures, micro-billes, mediums de texture

  • Perfect Pearl (Ranger) : pour un aspect irisé ou métallique

  • Base fer et solution d'oxydation (Modern Options) pour imiter la rouille sur tous supports

 

3 – Quelques basiques pour assembler et relier :

  • une colle forte ou spéciale bijoux

  • crop-a-dile, oeillets, petits anneaux et attaches parisiennes

  • fil de métal et pinces à bijoux

 

PARTIE 2 : Préparer des supports variés

 

1 – Découper des formes dans du GrungeBoard ou du carton épais (en utilisant un gabarit ou des dies)

2. Refresh your techniques or discover new ones

  • Ink stamps – you should use ink that is suitable for any surface, such as STazOn or Archival Ink

  • Acrylic paints – you can get some very good effects with metallic colours

  • Embossing powder – coloured or metallic, fine powder or UTEE (Ultra Thick Embossing Enamel)

  • Structure paste, modelling paste, micro-beads and other textured mediums

  • Pigment powders, such as Ranger Perfect Pearls, to give an iridescent or metallic effect

  • Rust antiquing set, available from Modern Options, containing an iron based metallic surfacer and an oxidising antiquing solution. This can be used to produce a rust effect on most surfaces

 

3. Some basics to use in constructing your charms

  • Strong glue or specialist glue for jewellery making

  • Crop-A-Dile Corner Chomper, eyelets, small metal rings, paper fasteners (brads) etc

  • Metal wire and jewellers’ pliers

 

Part 2: Start Making Your Charms

 

1. Cut out some shapes from grungeboard.

Use a template or a cutting die to cut out the shapes you want from grungeboard or thick cardboard.

2. Add some texture

Use some structural pastes and textural elements, such as micro-beads, to add some texture to your wooden or grungeboard shapes.

2 – Ajouter de la texture

Sur les supports en bois ou en Grungeboard, utiliser les pâtes de structures, les micro-billes, etc.

3. Make some more shapes out of clay

Use a polymer modelling clay, such as FIMO. It is a very versatile material that gives you great scope in the things it allows you to create.

  • Make a mould and use it to reproduce the same shaped object as many times as you like

  • Cut out some simple shapes then press stamps onto them to add some writing or patterns

  • You can get a metallic patina on your FIMO shapes by putting on a powder pigment, such as Perfect Pearls, before the FIMO is hardened by baking it in an oven.

3 – Réaliser des bases avec une pâte polymère type FIMO

Ce matériau très versatile permet beaucoup de fantaisies :

  • créer un moule et l'utiliser pour reproduire un objet à l'infini

  • découper des formes simples et y imprimer des tampons (motifs ou écritures)

  • obtenir une patine métallisée instantanée grâce aux Perfect Pearls : appliquer la poudre au doigt, avant cuisson.

Part 3: Applying Finishes To Your Charms

 

1. Getting a rust effect using a Modern Options rust kit

You can get a rust effect on almost any surface using an iron based metallic surfacer and an oxidising antiquing solution.

  • Start by painting on the iron surface then leave to dry for 1 to 2 hours

  • Use a paintbrush to add a layer of oxidising antiquing solution then leave to dry for several hours. The more solution that you use the more pronounced an effect you will obtain.

PARTIE 3 : patiner / vieillir les éléments

1 – Imiter la rouille avec les produits « Modern Options »

En utilisant les produits « base fer » et « solution oxydante », il est possible de donne un aspect rouillé à n'importe quel support.

  • commencer par appliquer la « base fer » - laisser sécher (1 à 2 h)

  • déposer au pinceau la « solution oxydante » - laisser sécher (plusieurs heures) : l'effet sera plus ou moins prononcé selon la quantité de produit utilisée.

2. Metallic effect acrylic paints

You can obtain a really good metallic look using acrylic paints. If this is combined with black Adirondack ink you can get a very effective patina on your surface.

  • Cover your object with metallic paint

  • Leave it to dry then sand it down a little

  • Dab on some black ink

  • Rub gently with a wet wipe and the ink left behind gives a nice antiqued effect

2 – Avec les peintures acryliques métalliques  

Les peintures acryliques permettent aussi d'imiter le métal. Combinées à l'encre Adirondack noire, elles donnent un bel aspect patiné :

  • recouvrir le support de peinture métallisée

  • laisser sécher, poncer légèrement

  • appliquer l'encre noire

  • essuyer avec une lingette : l'encre reste dans les reliefs, et on obtient de jolis effets vieillis

The metallic effect acrylic paint can also be used over a black base;

  • Cover your black object with paint

  • Wait until it is partially dry

  • Rub lightly with a wet wipe so that you are left with some paint on top but the black colour underneath is showing through

L'acrylique métallique peut aussi être utilisée sur une base noire :

  • recouvrir la base noire de peinture

  • laisser sécher un petit peu

  • essuyer doucement avec une lingette, pour que la peinture reste dans les reliefs

3. Using embossing powder

You can also get some interesting finishes by using embossing powder.

  • Use fine embossing powder and stamps to get raised patterns

  • Use the Ultra Thick Embossing Enamel (UTEE) to coat the whole surface of an object or to create an effect like soldering around a glass slide.

3 – Avec les poudres à embosser :

Elles aussi permettent des effets de matières intéressants

  • avec les poudres fines, mettez des motifs de tampons en relief

  • avec la UTEE, recouvrez entièrement les surfaces, ou imitez la soudure autour d'une lamelle de verre

Part 4: Putting Everything Together

Now you have got lots of interesting elements ready for you to make into charms. All that’s left is for you to have some fun putting them all together.

PARTIE 4 : assembler les éléments

Vous avez maintenant plein de petites merveilles à votre disposition. Il ne vous reste plus qu'à vous amuser à les assembler, les combiner, pour réaliser des embellissements uniques !

You could use your charms for a traditional charm bracelet or make them into other forms of jewellery. You could also use them in all sorts of ways in your art, scrapbooking and crafting work, as decorations on scrapbook pages, on cards, album covers or even to brighten up an album’s binding. There are all sorts of potential uses and you will be glad to have a little stock of your own unique decorations to dip into.

 

In fact, you could simply put your best ones in a frame and show them off as works of art in their own right!

Avec ces jolies breloques, vous pourrez réaliser des bijoux, habiller la couverture d'un album, décorer une reliure, etc, etc.

 

Et vous pouvez même les encadrer !